slide

"לילד הייתי נותן כנפיים,
אך משאיר אותו ללמוד לעוף בעצמו"
גבריאל גרסיה מארקס

קבלו במתנה טיפים לפיתוח השפה אצל ילדים

פיתוח כישורי השפה

Developing_language_skills_1

ההורים הם אלו שמבחינים לראשונה באיחור בהתפתחות השפה והדיבור של ילדיהם. הם שומעים

שהילד משתמש במשפטים קצרים, פחות מורכבים ומובנים ומבחינים בהבדל בין הילד לבני גילו.

האופן שבו הורים מגיבים לילדים יכול לעודד את הילד מצד אחד או לגרום לתסכול מצד שני. כאשר

הילד מפיק משפט, למשל: "הילד אכלה את התפוח" ההורים יכולים לומר: "לא, ככה לא אומרים. זה

לא נכון, צריך לומר- הילד אכל את התפוח". אך הם יכולים גם לומר: "הילד אכל את התפוח והילדה

אכלה את התפוח". בשני המקרים המתוארים מתקנים את הילד , אך כשמתקנים בדרך השנייה, הילד יחוש פחות מתוסכל.

הדרך שבה הורים מגיבים לדברי הילד חשובה ביותר. ילד יצליח יותר כאשר מעודדים אותו לנסות

וכאשר משבחים אותו על הצלחה. כאשר ההורים מאפשרים לילד לדבר מבלי להפסיקו, הילד ימשיך ללמוד ולתקן את הטעויות בדיבורו.

זכרו שגישה חיובית מעודדת למידה ומפתחת ביטחון עצמי.

נסו להיות מאזינים פעילים

האזינו לילד, הפגינו התעניינות, הביטו לעיניו כשהוא מדבר. היו מודעים לשפת הגוף שלו. ערנות זו

תעזור לכם להבין טוב יותר את המסר של הילד וליידע אותו שהמסר חשוב. אפשרו לילד לדבר ללא הפרעות.

ילדים הנמצאים בשלבי רכישת השפה, מתקשים לחבר את מחשבותיהם לכדי משפטים. תנו לילד

לדבר, אל תעצרו ותתקנו אותו במהלך דיבורו. כאשר מסיים תוכלו לחזור על עיקרי הדברים בצורה

תקינה. לדוגמא: הילד מספר: "שיחקתי בגן עם תמר, עשינו ביחד מגדל גדול". ההורה: "אני שמח

ששיחקת עם תמר ובניתם ביחד מגדל גבוה".

לא נעשה לילד מה שלא היינו רוצים שיעשו לנו

תפקידנו הוא לחזק את הביטחון העצמי של ילדנו, לעודד שיתוף פעולה ברצון, בשמחה ובכיף.

לא מומלץ להטריד את הילד בשאלות כגון: "מה זה?" "איך קוראים לזה?" "איזה צבע זה?". מומלץ כן

לדרבן את הילד ולהוביל אותו בחוכמה על מנת שיתחיל להשתמש יותר במלל וישלוף מילים מתאימות.

הצעות לפיתוח כישורים שפתיים:

1 .תיאור פריט- צורה, צבע, גודל, שימוש, סוג החומר.

2 .לימוד קטגוריות- שיום, מיון וחלוקה לקבוצות. למשל: המטוס שייך לקבוצת כלי התחבורה,

מטוס הוא כלי תחבורה שטס בשמיים.

3 .הרחבת אוצר המילים- חשיפה למילים ומושגים.

4 .חידת חידות. למשל: מי גועה "מו", גרה ברפת ואפשר לחלוב ממנה חלב?

5 .עבודה על הפשטה. למשל: מה יקרה אם נדקור את הבלון בסיכה?

6 .חשיפה והבנת יחסים. למשל: הכדור בתוך הקופסא, השרשרת יותר ארוכה מהשעון.

7 .העלאת מודעות לשורש המילה. למשל: הילדה גורבת את הגרביים. היא מצליחה לגרוב את הגרביים לבד.

8 .הקראת ספרים- לשוחח בזמן ולאחר הקריאה.

9 .שיתוף הילדים בפעילות יומיומית בבית. למשל: במקלחת- מסבנים את הגוף בסבון, מתנגבים באמצות מגבת ועוד.

זכרו שהלמידה צריכה להיות נעימה ולא מלחיצה.